1. HABERLER

  2. GÜNDEM

  3. “Havacılık sektöründe en başarılı üniversiteyiz”
“Havacılık sektöründe en başarılı üniversiteyiz”

“Havacılık sektöründe en başarılı üniversiteyiz”

KOÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Yılmaz, havacılık ve uzay bilimleri alanında yaptıkları çalışmaları değerlendirdi.

A+A-

2005 yılında KOÜ Havacılık Yüksek Okulu olarak açıldı, 2015’te KOÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi’ne dönüştürüldü. Kartepe Arslanbey Yerleşkesi’nde bulunan KOÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Yılmaz, havacılık ve uzay bilimleri alanında yaptıkları çalışmaları gazetemize değerlendirdi. Yılmaz, “Fakültemizde şimdilik uçak teknisyeni ve hava işletmecisi yetiştiriyoruz. Yakın gelecekte ise uçak mühendislerini yetiştireceğiz. Bu sektörde iyi biliniyoruz. Şuanda 1.226 öğrencimiz var” dedi.

 

GELECEĞİN ULAŞIM ARACI: UÇAKLAR

Gelişen ve değişen küresel dünyada, hız, konfor, zaman önem kazandı. Ulaşım ağları, gelişen teknoloji ile birlikte çağdaş ve modern bir anlayış kazanıyor. Öyle bir dönem gelecek ki hava ulaşım ağı kara ulaşım ağından çok daha yoğun bir hal alacak. Ülkemiz havacılıkta esasen çok yeni bir ülke değil. 1925’te Tayyare Makinisti mektebi, 1926’da Tayyare ve Motor Türk Anonim şirketi kurulmasına ve Tayyare üretimine başlamasına rağmen, bugün dünya piyasasında söz sahibi bir ülke konumunda değiliz ne yazık ki…

Ancak üniversitelerimizde açılan Havacılık bölümleriyle bu açığımızı hızla kapatıyoruz. Havacılık sektörünün önemini bilen Kocaeli Üniversitesi de ilk olarak 2005 yılında Sivil Havacılık Yüksek Okulu’nu açtı. Bugüne kadar çok sayıda öğrenci mezun oldu. 2015 yılında ise yüksekokul, fakülteye dönüştürüldü. Kent kamuoyu KOÜ’deki havacılık bölümünden haberi yok. Oysa havacılık sektöründe Kocaeli Üniversitesi Havacılık Fakültesi önemli bir yer tutuyor. Fakülte Dekanı Prof. Dr. Muharrem Yılmaz, havacılık alanında yaptıkları çalışmaları ve verilen eğitimi anlattı.

 

UZAY İLE İLGİLİ UYDULAR TASARLIYORUZ

Hocam, önce Türkiye’de ilk havacılık sektörü ne zaman başladı bunu bize biraz anlatın, sonra Kocaeli Üniversitesi’ndeki Havacılık ve Uzay Bilimleri konusuna gelelim.

-Türkiye’de havacılık sektörü olağan üstü bir atılım içinde bulunmaktadır. Dünyada yılda yüzde 5 büyüyen sektör, Türkiye’de yüzde 15 büyümüştür. Özellikle THY dünya markası haline gelmiştir. THY dünyada en çok tercih edilen Havayolu durumunda şuan…

 

104-savas-ucagi--.jpg
 Fakültenin bahçesinde, 1950’lerin başında tasarlanan Lochneed yapımı 104 savaş uçağı da bulunuyor. Yıpranmış bir halde fakülteye bağışlanan savaş uçağı, öğrenciler tarafından boyandı ve bakımı yapılıyor.

 

İlk Havacılık Okulu ne zaman kuruldu?

-Ülkemiz havacılıkta esasen çok yeni bir ülke değildir. 1925’te Tayyare Makinisti mektebi, 1926 da Tayyare ve Motor Türk Anonim şirketi kurulmuş ve Tayyare üretimi gerçekleştirilerek yurt içi ve dışında satılmıştır. Bugün ise uçak üretimimiz yeni yeni tekrar sektöre girmeye başlamıştır. Halen ülkemizde Boeing ve Airbus’a parça üretimi yapılmaktadır. İlk sivil milli uçağımızın 2019-2020 yılında havada olması planlanmıştır. Şunu unutmamak lazım ekonomisi ilk 10’da olup da havacılık sanayi gelişmemiş tek bir ülke gösteremezsiniz.

 

Havacılık serüveni Kocaeli Üniversitesi'nde ne zaman başladı?

-Kocaeli Üniversitesi bünyesinde ilk havacılık serüveni 2005 yılında Sivil Havacılık Yüksek Okulu olarak açıldı. Havacılık sektörünün gelişmesi ve sektöre gelecekte ihsan gücü yetiştirmek için 2015 yılında yüksekokul fakülteye dönüştürüldü ve Kocaeli Üniversitesi Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi adı altında eğitim veriyoruz.

 

Havacılık ve Uzay Bilimi alanında eğitimli insan gücü yetiştiriyorsunuz?

-Bütün bu gelişmeler uzay ve havacılıkta yakın gelecekte önemli bir istihdam oluşacağına işaret etmektedir. Bunun için laboratuvar, eğitimli insan gücü gibi alt yatırımların kurulmaya başlanması gerekir. Ayrıca bu doğrultuda bir vizyon ve buna bağlı bir misyon oluşturulması gerekmektedir. Bu da zaman alacak bir süreçtir.
Tüm bu çalışmalar ağırlıklı tasarım ve geliştirme çalışmalarını içermekte olup, daha ziyade bir fakülte çatısını gerektirmektedir. İşte yüksekokuldan fakülteye geçişin en önemli nedeni bu olmaktadır.

 

Uzay Bilimi de var. Uzay Bilimi ile ilgili neler yapıyorsunuz?

- Türkiye yavaş yavaş uzay çalışmalarına da girmeye başladı. 13 Aralık 2018’de Türkiye Uzay Ajansı kuruldu. Amacı: uzaya bağımsız erişim imkânının sağlanması için eleman yetiştirmek. Fakülte bünyesinde Uzay bölümümüz var, ancak şuanda uzay bilimleri konusunda öğrenci yetiştirmiyoruz. Sadece çalışmalarına başladık. Uzay ile ilgili uydular yapıyoruz, tasarımlarını da yapmaya başladık. Bu yönde bir projemiz var. Bu konuyla ilgili yüksek lisans açmaya hazırlanıyoruz. Ayakları sağlam basmadan hiçbir şey yapmam.

 

onemli-bilgiler.jpg
KOÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Yılmaz, fakültede verdikleri eğitim ve çalışmaları gazetemize anlattı, önemli bilgiler verdi.

 

SEKTÖRDE BİLİNEN FAKÜLTEYİZ

Kent kamuoyu KOÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesini pek bilmiyor. Fakülteyi anlatır mısınız?

-Türkiye bakım ve işletme okulları konusunda da kendini geliştiren bir ülkedir. Bu bağlamda fakültemiz de ülkemizdeki en önemli birkaç okul arasında bulunmaktadır ve sektör tarafından bilinen bir okul formatındadır.

 

Havacılık sektörünün hangi bölümleri var fakülte bünyesinde?

-Fakültemizde Havacılık Yönetimi, Uçak Gövde Motor, Uçak Elektrik Elektronik Bakım, Havacılık ve Uzay Mühendisliği olmak üzere toplam 4 bölüm bulunuyor.

 

Bu bölümlerde kaç öğrenci eğitim görüyor?

-Bunlardan henüz Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümüne öğrenci alınmamaktadır. Halen fakültemizde toplam 1.226 öğrenci bulunmaktadır. Fakültemiz bölümlerine her yıl 40 öğrenci olup, şu ana kadar fakültemizde kontenjan eksikliği hiç olmamıştır. Yukarıda anlatılan sebeplerle fakültemize olan ilgi çok yüksek orandadır.

 

Uçak Mühendisi mi, yoksa Uçak Teknisyeni mi yetiştiriyorsunuz?

-Fakültemizin öğrenci aldığımız bölümleri uçak teknisyeni yetiştirmektedir. Uçak Mühendisi şimdilik yetiştirmiyoruz. Uçak teknisyeni, uçak ve diğer hava araçlarının her türlü bakım ve onarımı, montaj ve servis işlerinin yapılması aşamalarında görev yapan kişidir. Uçak teknisyenleri bu görevlerini yaparken yaygın olarak perçin makineleri, kesme aletleri, şekillendirme aletleri, mekanik-elektronik ölçüm aletleri, motor test üniteleri, yüzey düzgünlük ölçüm aletleri, çeşitli el aletleri ve avadanlıklar gibi aletleri kullanmaktadır.

 

Uçaklar üzerinde uygulamalı eğitim veriyor musunuz?

-Fakültemizde bütün bu aletleri içeren ve iki kişilik bir uçağı gerektiğinde içeri alabileceğimiz bir hangarımız mevcut bulunmaktadır. Ayrıca fakültemizde eğitimin yanı sıra bilimsel çalışmalarımızda kullanmak üzere laboratuvarlarımız mevcut. Hangarlarımızda üzerinde eğitim verdiğimiz uçaklarımız var. Ayrıca bilimsel çalışmaların sürekliliği ve başarısı bakımından TÜBİTAK MAM ile de yakın işbirliği içinde bulunmaktayız. Bu işbirliği çerçevesinde hazırlanan bir ortak proje TÜBİTAK’a sunulmuş bulunmaktadır.

 

emniyet-hediye-etti-.jpg
Eski Emniyet Genel Müdürü Selami Altınok tarafından, öğrencilere uygulamalı eğitim verilmesi için bağışlanan uçak, fakültenin bahçesinde bulunuyor.

 

BİN 220 ÖĞRENCİ MEZUN VERDİK

Şimdiye kadar kaç öğrenciniz mezun oldu? Mezun olan öğrencilere yurt içi ve dışında iş imkânı buldular mı?

-Fakültemizde kurulduğu 2005 yılından bu yana yaklaşık 1.220 öğrenci mezun ettik. Fakültemizde mezun ettiğimiz uçak gövde motor ve uçak elektrik elektronik bölümü, uçak bakım ve onarım teknisyenleri hava yollarında, hava limanlarında, uçak bakım-onarım atölyelerinde, uçak fabrikalarının üretim ve montaj hattında çalışmaktadırlar.
Fakültemizin Havacılık Yönetimi bölümünde ise havacılık işletme alanında çalışacak elemanlar da yetiştiriyoruz. Buradan mezun olanlar için hem hava yolu şirketlerinin yer hizmetlerinde ve hem de hava limanlarında çalışma imkânları bulunmaktadır.

 

Türkiye’nin hatta dünyanın en iyi havayolları arasında bulunan Türk Hava Yolları ile diyaloglarınız nasıl. Size katkı sunuyorlar mı?

-Fakültemizde yeni bir eğitim planı oluşturulmuştur. Bu program dâhilinde THY Teknik A.Ş. ile bir protokol imzalanmıştır. Bu protokol çerçevesinde teknik bölümlerimizin 4. sınıf öğrencileri, eğitimlerini THY Teknik A.Ş. hangarlarında sürdürmektedirler. Böylelikle öğrencilerimiz daha mezun olmadan iş ortamına hazır hale gelmektedirler. Bu durum da onların yüzde 90’ın üzerinde iş imkânlarına kavuşmalarını sağlamaktadır.

 

jet-motoro-.jpg
Kocaeli Üniversitesi Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Yılmaz, gazetemiz sorumlu yazı işleri müdürü Cemalettin Öztürk’e, öğrencilere, fakülte hangarında bulunan jet motoru eğitiminin nasıl verildiğini anlattı.

 

Havacılık konusunda yetersiz olanakları olan bir kentiz. Havaalanımız var fakat yetersiz. Uluslararası havaalanı yok. Havacılık Fakültesine ihtiyaç var mıydı?

-Havacılık eğitiminde fakültenin hemen yanında bir hava alanı olmazsa olmaz değildir. Nitekim öğrencilerimiz uluslararası havaalanı olan Sabiha Gökçen ve Atatürk Havaalanlarında THY Teknik A.Ş.’nin mevcut hangarlarında 4. Sınıf müfredatını tamamlamaktadırlar. Bunun dışında çok iyi bir konumda hangarımız fakülte bünyesinde mevcut bulunmaktadır.


Fakülte bünyesinde Uzay Bilimi de var. Bu konuda eğitim alt yapımız var mı?

-Uzay Bilimlerine gelince fakültemizin adında geçmekle birlikte halen böyle bir eğitimimiz bulunmamaktadır. Böyle bir eğitime hazır olmadan (laboratuvar kurmak, bu kabiliyete sahip kurumlarla protokol hazırlamak) öğretime başlaması da düşünülmemektedir.

Dolayısıyla şu an için fakültemizde direkt uzay bilimleri bölümü bulunmamaktadır.

Yakın gelecekte bir eğitim planlaması yapılmaktadır. Bu nedenle de havacılık ve uzay mühendisliği için YÖK’ten izin alınmıştır.

 

ucak-malzemeleri-.jpg
Fakülte hangarında, uçakları onarım uçuşa hazır hale getirecek tüm malzemeler bulunuyor.

 

Eğitimci kadronuz nasıl?

-Üniversite olarak 2005’ten bu yana yaklaşık 15 yıldır uçak teknisyenliği ve havacılık işletmeciliği alanında eğitim sürdürmekteyiz. Bu sürenin özellikle son 10 yılı THY, Onur Air, HEAŞ gibi havacılık şirketleriyle iç içe geçirmekteyiz. Bu kurumlardan eğitimimize katkıda bulunan elemanlar da bulunmaktadır. Dolayısıyla eğitim kadrosu açısından oldukça iyi durumdayız. Tabi ki her zaman daha iyi olmaya ihtiyaç bulunmaktadır. Bunun için de gerekli çalışmaları yürütmekteyiz.

 

Uçak Teknisyeni eğitimi için hangarlarınızda uçaklarınız var mı?

-Havacılık konusunda Kara Hava Kuvvetleri Komutanlığından aldığımız 5 adet uçak daha sonra öğrencilerimiz tarafından hem yapısal açıdan ve hem de motor aksamı tarafından bakımdan geçirilmiş ve uçabilir hale getirilmiştir. Ayrıca 2018 yılında Emniyet Genel Müdürlüğü, Havacılık Dairesi Başkanlığı tarafından daha kapsamlı bir uçak fakültemize hibe edilmiştir. Bu uçaklar halen fakültemizin hangarlarında, bahçede bulunmaktadır.

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.